Ariel Atom – czy to jeszcze samochód?
500 kilogramów i 500 koni mechanicznych
Założona przez Nikiego Smarta firma Ariel od początku przekraczała pewne niewyobrażalne granice w motoryzacji. Stosunek mocy do masy wynoszący 1 KM na 1 kg? Ariel Atom 500 udowadnia, że to możliwe. Ograniczone do minimum elementy nadwozia przypominają raczej bolid formuły 1, niż pojazd dopuszczony do ruchu, jednak nic bardziej mylnego – Arielem można poruszać się po drogach publicznych. Najlepiej robić to… w kasku.
Ariel Atom – najciekawsze modele
Na przestrzeni ponad dwóch dekad powstało kilka modeli sygnowanych marką Ariel. Pierwsza generacja Ariela Atom wyposażona była w 190-konny silnik Rovera. Brytyjski patriotyzm (zarówno Ariel, jak i Rover są rdzennie brytyjskimi firmami) zakończony został w 2003 roku, kiedy pod maskę (a tak naprawdę ,,osłonę silnika”) modelu Atom 2 zawędrował 300-konny motor produkcji Chevroleta. Cztery lata później zaczęto eksperymenty z napędem znanym z Hondy. Obecnie produkowany (i oferowany w Polsce) Ariel wyposażony jest w silnik wprost z Hondy Civic Type-R. Jednostka jest oczywiście odpowiednio wystrojona, by idealnie współgrać z lekkim nadwoziem.
Czy istnieje konkurencja dla Ariela?
Choć w Polsce kompletnie niszowy, na świecie Ariel konkuruje z wieloma innymi producentami – mowa o takich firmach, jak KTM, Caterham, Radical czy Drakan.